Pinterestin hyödyt yrittäjälle ja sisällöntuottajalle

Sosiaalisen median kanaviin verrattuna Pinterestissä on yksi tärkeä ominaisuus: sisältö siellä on pitkäaikaista. Facebook- tai Instagram-postaus huomataan korkeintaan seuraavan päivän ja Twitter-postaus vielä lyhyemmän ajan. Suositut pin-lisäykset sen sijaan leviävät säännöllisesti kuukausien ja jopa vuosien päästä alkuperäisestä postauksesta.

Olen viime vuodet toiminut pitkälti englanniksi. Pinterestin systemaattinen käyttö on sisällöntuottajien ja yrittäjien keskuudessa laajaa, monesti itsestäänselvyys. Siksi hämmästyin kovin, kun siirryin toimimaan myös suomeksi. Huomasin, kuinka vähän Pinterestiä hyödynnetään ammatillisesti. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Käyttö on ilmaista tai edullista riippuen siitä, käyttääkö automatisointia ja ajastusta.

Pinterestissä on mahdollisuus luoda yritystili tai muuttaa henkilökohtainen tili yritystiliksi. Kaikkien omaa sisältöään jakavien kannattaa hyödyntää sen käyttö. Sen mukana saa mm. paljon tilastotietoa siitä, kuinka hyvin Pinterest itsellä toimii.

Pinterestiin kannattaa lisätä sisältöä, joka on pitkäaikaista. Vaikka itse poistat pin-lisäyksesi, se ei poista kaikkia niitä kopioita, jotka on ehditty jakaa eteenpäin.

Pinterest-taulut

Jos omistaa useamman täysin toisistaan poikkeavan verkkosivun, kullekin tai ainakin osalle kannattaa tehdä erilliset Pinterest-tilit. Tilillä suositellaan olevan yksi tai muutama taulu, jossa on vain itse tuottamaansa sisältöä. Muille tauluille voi aiheesta riippuen koota joko vain muitten pinnejä tai omia ja muitten pinnejä sekaisin. Ajattele sisältöäsi siitä näkökulmasta, että mistä ensisijaiselle kohderyhmällesi on hyötyä. Oman sisältösi lisäksi kokoa laajasti aihealueeseesi liittyviä vinkkejä ja ideoita.

Itselläni on päätililläni tällä hetkellä runsaat 70 taulua. Aiheet jakautuvat kahteen pääalueeseen: kaikki online-yrittäjyyteen, somen käyttöön ja bloggaamiseen liittyvät sekä käsityöaiheet. Tauluista noin puolet on ryhmätauluja, jotka olen joko itse luonut tai joille minut on hyväksytty.

Ne taulut, joille kerää vain itselleen vinkkejä henkilökohtaiseen käyttöön, kannattaa laittaa salaisiksi.

Pin-lisäykset

Pinnejä voi lisätä joko omilta verkkosivuilta, muilta verkkosivuilta tai suoraan Pinterestiin. Suositeltavaa olisi luoda erillinen pin-kuva kaikille sisältösivuille. Näin lukijat voivat helposti jakaa sisältöä, kun huomaavat sen hyödylliseksi.

Pin-lisäyksen eli pin-kuvan pitää olla pystysuuntainen tai vähintään neliö. Vaakakuvia ei kannata jakaa, koska Pinterest ei suosi niitä ja niitten jakamisella on negatiivinen vaikutus siihen, miten Pinterest näkee tilisi. Hyvä koko on 2:3, esimerkiksi 1000×1500 pikseliä.

Pin-kuvan voi suunnitella miten tahansa, mutta oma logo tai web-osoite kannattaa aina lisätä siihen. Kuvissa käytettävän tekstin pitää olla selkeää eikä seota kuviin ja grafiikkaan. Käyttäjät selaavat nopeasti kuvia täynnä olevaa seinää tai hakutuloslistaa eivätkä valitse pinnejä, joitten sisältöä ei heti ymmärrä.

Pin-kuvan otsikko ja kuvaus ovat erittäin tärkeitä. Ne kertovat Pinterestille, mitä pin sisältää. Näin se tietää, keille käyttäjille ja mihin hakuihin pin kannattaa näyttää. Tutki Pinterestin hakukentän kautta, mitä hakuja se ehdottaa, kun lisää jonkin hakusanan. Näitä termejä voi sitten käyttää pinnin kuvauksessa. Tärkeintä kuitenkin on selittää selkeästi, mitä pin sisältää. Ei siis kannata ahtaa niin paljon avainsanoja, että teksti ei enää tunnu luonnolliselta.

Kunkin kuvauksen loppuun kannattaa lisätä muutama aihealueen hashtag.

Kussakin Pin-lisäyksessä tulee olla linkki suoraan siihen sisältöön, jota sillä mainostetaan, ei siis esimerkiksi yrityksen etusivulle tai blogissa jonkin aiheen listaukseen. Verkkokaupan yksittäisten tuotteiden kohdalla voi olla hyödyllisempää linkittää tuoteryhmään. Tärkeää on, että jos joku klikkaa julkaisemaasi pinniä vuoden päästä, linkki toimii edelleen.

Olen hiljattain julkaissut videokurssin, jolla käydään ruudunkaappausvideoina kohta kohdalta läpi Pinterestin käyttöä. Samalla selostusta siitä, miten ja miksi mitäkin toimintoa kannattaa käyttää. Lue Pinterest-kurssista tarkemmin.

Voit myös tutustua kurssiin tilaamalla kaksi esimerkkivideota kurssilta.

Ryhmätaulut

Ryhmätaulut, eli taulut, joilla on useita pinnejä lisääviä saman alan käyttäjiä, ovat hyödyllisiä ja levittävät sisältöä nopeammin. Niitten käytössä pitää nykyisin olla tarkka. Pinterest on tiukentanut spammin vastaisia sääntöjään ja samaa pinniä ei saa lisätä useammin kuin 3-4 kuukauden välein. Ryhmätaulujen tehokkuus on siksi hiukan laskenut, mutta ne ovat edelleen tärkeitä. Samaan sisältöön linkittyjä pinnejä voi luoda useampia. Kannattaa pyrkiä löytämään ja liittymään oman alan ryhmätauluille ja luoda niitä itse.

Ajastus ja automatisointi

Tailwind on ylivoimaisesti suosituin Pinterestin automaatio- ja ajastustyökalu. Pinterest toimii sen kanssa saumattomasti. Sitä käyttäessä on mahdollista ajastaa tulevat pin-lisäykset jopa monen kuukauden ajalle, jolloin sisältö leviää tasaisesti ilman jatkuvaa työtä. Se myös näkee, milloin kullakin tilillä on eniten kävijöitä ja ehdottaa aikataulun sen mukaisesti. Oma kohderyhmäni on pitkälti Pohjois-Amerikassa, joten pinnaukseni tehdään suurelta osin Suomen aamuyöllä.

Tailwind Tribes

Tailwind Tribes ovat ryhmiä, joissa myös jaetaan pinnauksia. Niitten voima on mm. se, että lähes aina ryhmän sääntöhin kuuluu, että jokaista postaamaansa pinniä kohti on jaettava jonkun toisen pin-lisäys eteenpäin. Suomenkielisiä tribeseja on vasta vähän ja niitä kaivataankin eri aloille. Englanninkielisiä on loputtomiin. Tribeseja voi myös käyttää rajallisesti ilmaiseksi. Ilman maksullista tiliä voi kuulua viiteen tribes-ryhmään ja julkaista 30 pin-lisäystä kuukaudessa.

Myös Tailwindin peruskäyttö käsitellään Pinterest-videokurssillani.

Toinen esimerkkivideoista, jotka voit tilata, esittelee Tailwindin käyttöä.

Pinterest-mainokset

Pinterest aloitti jokin aika sitten maksullisen mainonnan mahdollisuuden. Se tuli Suomessa käyttöön vain vähän aikaa sitten. Se on kokonaan oma aihealueensa, jota tässä ei käsitellä.

Tuula Kyrölä

Artikkelin kirjoittaja Tuula Kyrölä

  • 16 vuotta digitaalisen median opettajana ja kouluttajana ammattikorkeakoulussa ja aikuiskoulutuskeskuksessa
  • Vuosien kokemus digimedian asiakastöistä
  • Viimeiset 3 vuotta erityisesti keskittynyt Pinterestiin
  • Käsityöalan bloggaaja, suosittu YouTube-kanava (yli 70 000 tilaajaa)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *